Montaż automatyki do bram - krok po kroku
Automatyka do bram wjazdowych ułatwia i usprawnia wjazd na teren posesji. Skrzydło otwiera się i zamyka bez konieczności obsługi ze strony użytkownika, nie trzeba więc za każdym razem wychodzić z samochodu, co jest szczególnie wygodne w wietrzne, deszczowe lub mroźne i śnieżne dni. Napęd może być zainstalowany zarówno w nowych bramach, jak i tych już użytkowanych. W tym wpisie wyjaśnimy krok po kroku, jakie są najważniejsze etapy montażu automatyki do bram.
Samodzielnie czy z pomocą fachowców?
Teoretycznie montażem automatyki do bram możesz zająć się samodzielnie, jeśli posiadasz zamiłowanie do majsterkowania. Producenci napędów dołączają do swoich zestawów szczegółowe instrukcje, które ułatwiają cały proces. Oczywiście będziesz potrzebować też pomocy wykwalifikowanego elektryka, który zajmie się doprowadzeniem prądu do ogrodzenia. Pamiętaj jednak, że jest to zadanie, które będzie wymagać od Ciebie nieco czasu i zaangażowania. Bez odpowiedniego doświadczenia czy skrupulatności w działaniu bardzo łatwo o błędy, które mogą utrudnić użytkowanie bramy w przyszłości lub nawet doprowadzić do poważnych usterek. Jeśli więc nie jesteś pewien, czy podołasz temu zadaniu, lepiej skorzystaj z pomocy fachowców. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszystko zostało wykonane prawidłowo, a w przyszłości będziesz mógł liczyć na profesjonalne usługi serwisowe. Montaż automatyki do bram wykonany przez fachowców przebiega stosunkowo szybko, a przede wszystkim bezstresowo dla Ciebie.
Najważniejsze etapy montażu automatyki do bram
Pierwszym zadaniem jest wybór odpowiedniego napędu. W przypadku bram wjazdowych wyróżniamy dwa rodzaje napędów:
- siłowniki do bram przesuwnych (przesuwają bramę poziomo),
- siłowniki do bram skrzydłowych (wykonują ruch obrotowy).
Warto przy tym dodać, że mechanizmy do automatyki bram powinny być odpowiednio dostosowane do wagi bramy oraz częstotliwości jej użytkowania. Nieco inne rozwiązania stosuje się przy ogrodzeniach prywatnych posesji niż obiektach użytku przemysłowego.
Przed montażem należy upewnić się, czy brama działa prawidłowo. Co to oznacza? Skrzydła muszą otwierać się lekko, bez żadnych oporów czy blokowania się. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy z działaniem bramy, musisz je wcześniej wyeliminować poprzez odpowiedni serwis i konserwację. Następnie trzeba sprawdzić prawidłowość toru ruchu bramy i ustalić miejsce mocowań.
Kiedy wstępne ustalenia masz już za sobą, można przejść do właściwych prac montażowych. Ten proces bezwzględnie powinien przebiegać zgodnie z instrukcją producenta danego napędu. Kolejność poszczególnych czynności nie jest przypadkowa i należy ściśle jej przestrzegać. Zawsze najpierw wykonuje się ustawienia mechaniczne, a dopiero później elektroniczne. Najpierw prowadzone jest zasilanie do miejsca instalacji siłownika, a więc centrali sterującej automatyką.
Rozprowadzane jest też okablowanie sterujące. Elektronika sterująca automatyką bram zwykle umieszczona jest w obudowie siłownika. W przypadku standardowych zestawów do bram dwuskrzydłowych mamy do czynienia z dwoma napędami i centralną znajdującą się w osobnej skrzynce, która może być zamontowana w dowolnym miejscu, np. przy słupku bramy lub na ogrodzeniu. Podkreślić jednak należy, że siłowniki do niej zasilane są osobnymi przewodami.
Bardzo ważnym etapem jest odpowiednie ustawienie napędu. Przy bramach przesuwnych trzeba dokładnie określić wysokość umiejscowienia koła zębatego siłownika, które powinno nachodzić na listwę zębatą w bramie. W związku z tym konieczne jest przygotowanie stalowej lub betonowej podstawy pod napęd. W bramach skrzydłowej odbywa się to poprzez zamocowanie wsporników na słupku i skrzydle bramy.
Kiedy napędy są już przymocowane, trzeba przejść do etapu wstępnych testów. Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy z funkcjonowaniem bramy, należy znaleźć przyczynę i dokonać stosownych poprawek. Jeśli wszystko działa prawidłowo, można przyłączyć kabel zasilający i przewody sterujące. Następnie wystarczy już tylko zaprogramować odpowiednio urządzenie.